28 Şubat 2016 Pazar

Joan Miró Ferra

Joan Miró Ferra

 

Joan Miró Ferra (d. 20 Nisan 1893 - ö. 25 Aralık 1983), Katalan ressam ve heykeltıraş.
Joan Miró Ferra, 1893'te İspanya, Barselona'da dünyaya geldi. 14 yaşında Barselona'da La Lonja’s Escuela Superior de Artes Industriales y Bellas Artes (Güzel Sanatlar ve Endüstriyel Sanatlar Okulu)'na katıldı. 3 yıllık sanat eğitimi sonrasında, burada memur olarak göreve başladı. Daha sonra sanat çalışmalarına devam edebilmek için bu görevi bıraktı ve 1912-1915 yılları arasında Barselona'daki Francesc Galí’s Escola d’Art isimli sanat okuluna devam etti. Galeri sahibiolan José Dalmau'nun teşvikiyle ilk sergisini Barselona'da 1918 yılında açtı.

1920 yılında Paris gezisi sırasında Pablo Picasso ile tanıştı. Bundan sonra Miro zamanının yarısını Paris'te geçirmeye başladı ve burada tanıştığı Max Jacob, Pierre Reverdy, ve Tristan Tzara ile Dada hareketine katıldı. Paris'teki ilk sergisi 1925'te Galeri Pierre'de büyük bir surrealist hareket olarak yankı buldu.


1936'da iç savaş sebebiyle İspanya'yı terk etmek zorunda kaldı, 1941'de geri döndü. Aynı yıl New York, The Museum of Modern Arts'da ilk büyük retrospektif sergisini açtı. Miro, Josep Lloerns y Artigas'la birlikte seramik çalışmalarına başladı bununla beraber baskı alanına da ilgi gösterdi. 1954-1958 yılları arasını bu iki konuya konsantre olarak geçirdi. 1954'deki Venedik Bienali'nde grafik dalında büyük ödüle layık görüldü ve çalışması bir sonraki yıl Kassel'de yapılan ilk Documanta Fuar'ına dahil edildi. 1958'de Paris UNESCO Binası'ndaki eseri ile Uluslararası Guggenheim Ödülünü aldı. Sonraki yıl tekrar resim yapmaya başladı, 1960 yılında heykeltıraşlığa başladı. Miro'nun retrospektifleri, Paris, Musée National d’Art Moderne ve Grand Palais'de yer aldı.
Miro, 25 Aralık 1983'te İspanya'nın Palma de Mallorca şehrinde hayata gözlerini kapadı.
 Dona i Ocell (Kadın ve Kuş), Miro'nun Barselona'daki bir eseri * sagda*



İspanyol ressam Joan Miró için şöyle denmiştir: "O, 19. yüzyılda doğdu, 20. yüzyılda resim yaptı ve 21. yüzyılın ressamıdır." İç savaş sırasında darbeci faşistlere karşı Cumhuriyet'e bağlılığını sanatıyla da ortaya koyan Miró 1937'de Paris'te düzenlenen Dünya Fuarı'ndaki Cumhuriyetçi İspanya Pavyonu'na Pablo Picasso'yla birlikte destek verdi ve Cumhuriyet'e yardım amaçlı 1 frank değerinde "pochoir Aidez l’Espagne" (İspanya'ya yardım edin) pulunu resimledi. Franco diktatörlüğüne karşı sahnelenen bir oyun için yarattığı "Merma" adlı grotesk kuklalarından söz ederken şöyle diyordu: "Bu sadece bir politik bir harekete karşı bir tepki değil, bu diktatörlüğün temsil ettiği, bize dayattığı her şeye karşı ve ben bu dayatmalara tahammül edemem."
Joan Miro’s politik duruşu, insan özgürlüğüne ve sanatın dönüştürücü rolüne bağlılığının bir ifadesiydi.
Uluslararası övgü kazanan yapıtları Sürrealizm, bilinçaltı zihnin kum havuzu, çocuksuluğun yeniden yaratımı ve Katalan gururunun bir dışavurumu olarak yorumlandı. 1930'lardan başlayarak yaptığı çeşitli söyleşilerde, burjuva toplumunu desteklemenin bir yolu olarak gördüğü konvansiyonel resim yapma yöntemlerine yönelik horgörüsünü dile getirdi ve varolan resmin görsel unsurlarını bozmak adına "resmin katledilmesini" söyledi. 

Mavi 2





 Joan Miró, Blue I, Blue II, and Blue III, 1961, triptych in October 2010, Centre Pompidou-Metz museum, Metz, France
Pájaro lunar (Moon Bird), 1966, Reina Sofia Museum, Madrid

A mosaic by Joan Miró on the Ramblas of Barcelona

The Tilled Field, (1923–1924), Solomon R. Guggenheim Museum

The Farm, 1921–1922, National Gallery of Art, Washington, DC.

Scupture at Fundación Miró







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder